Wednesday, February 2, 2011

neartly accident

dah. habis cerita! i said, nearly. which mean, now im still have the opportunity to hear ibu yelling to open the door because Darlie the cat wants to meet her babies, smell the air.

-,-

HAHA.. okay, that was me copying Encik Hafiz's style. don't hate me. :*


it was one fine evening and all our big family members are gathering, tok suruh saya pergi ambik tong gas dekat kedai sebab gas dirumah tok sudah kehabisan. memandangkan saya sudah berupaya(not that sebelum ni saya patah kaki) memandu kereta, saya pun dengan bangga dan penuh rasa dihargai pergi ke kedai ditemani oleh Kak Ina, anak 6bulan(kot) nya, Adam Danial dan baby yang masih dalam perutnya, nama-tidak-diketahui-Lagi.
okay..fast forward.
tong gas tu kan berat, so saya pun ambik lah initiative terbaik, untuk memarking kereta di jarak yang paling hampir dengan rumah. and where is it happen to be? dekat curam bukit. sebab ada banyak kereta lagi (dua je, sebenarnya) menghalang jalan di hadapan. so its okay lah kan. parking kejap je. nak turunkan tong gas je. 
dengan pengalaman memandu selama sepuluh bulan, saya pun bercakap pada diri sendiri, "okay dah ni parking. kalau tengah bukit, mesti kena letak 'drive' sebab kalau letak 'parking' dia reverse belakang pulak. um umm, bagus ain."
kemudian saya pun bukak pintu turun. kak ina pun bukak pintu, tapi dia masih di dalam perut kereta. dah turun, saya matikan enjin.
AND UNTUK KEKEJUTAN SAYA, kereta itu mengundur ke belakang. turun bukit itu.
DAN UNTUK LEBIH MENGEJUTKAN, pintu kereta kedua duanya belum ditutup dan saya berada di belakangdepan belakang pintu tersebut. saya pun apa lagi, LARI LAH SEKUAT HATIIIII.
damn it. kereta tak mahu berhenti pulak. bagaimana ni? saya tak mampu berbuat apa apa lagi. saya teruskan jugak perlarian saya yang secara naturalnya laju. sedang berlari saya toleh ke kanan, kak ina dah pucat muka duduk dalam kereta. pegang Adam yang baru pagi tadi jatuh tangga (ni lah orang kata, sudah ditimpa tangga, kena bawak terbang dalam kereta pulak) kuat kuat. tidak tahu apa alasannya, Adam tersenyum gembira. mungkin disangkanya, mereka sedang bermain kapal terbang atau ice skating(kalau dia tau).
selepas itu dengan tangkas, kak ina menjadi heroin. dia melompat membaringkan diri ke sit driver dan menekan pedal yang disangkanya brek, tetapi sebenarnya pedal minyak. tapi mungkin betul kata Hafiz(hafiz saya, bukan En Hafiz), baby malaikat lindung. phew.. alhamdulillah, kereta berhenti dan kami di tanah rata. saya bersyukur sangat, ya allah. (tapi ini hairan pulak,sebab Adam yang tadi senyum sampai nampak rahang tiba tiba menangis meraung.)

btw salute kak ina. she's damn berani and sucha heroin. dah jadi macam tu, dia tak marah pun. and dia still boleh tenangkan Adam. and and also tok, tok boleh relax je, tak marah marah aku. *nasib baik.

2 comments:

Haiqal Afiq said...

buat hal lah u ni. haha

ain wahida said...

i hampir meningal kot.
haha.. weh blog you apa nama?
nak follow.